I samband med att jag förbereder ett avsnitt till podcasten hittade jag Aletha Solter och hennes arbete ”Aware Parenting” – medvetet föräldraskap – som jag inte hört talas om förut. Klick-klick-klick på Bokus och en vecka senare dunsade ett stadigt bokpaket ner i brevlådan. När jag har läst böckerna ska jag berätta vad jag tyckte.

Dessa läser jag nu:

  • The Aware Baby
  • Attachment Play
  • Helping Young Children Flourish
  • Tears and Tantrums: What to Do When Babies and Children Cry

På hennes hemsida hittade jag följande lista med konkreta förslag på vad man kan göra istället om man tänker att man nog borde bestraffa sina barn.

Tjugo alternativ till bestraffning

av Aletha Solter, fil. dr.

  1. LETA EFTER UNDERLIGGANDE BEHOV. Ex: Ge ditt barn något att leka med medan du står i kö.
  2. INFORMERA OCH MOTIVERA. Ex: Om ditt barn ritar på väggen, förklara varför vi ritar på papper.
  3. LETA EFTER DE UNDERLIGGANDE KÄNSLORNA. Erkänn, acceptera, och lyssna på känslorna. Ex: Om ditt barn slår sin nyfödda lillasyster, uppmuntra honom att uttrycka sin vrede och svartsjuka på ett ofarligt sätt. Han kan behöva gråta eller vara arg.
  4. FÖRÄNDRA MILJÖN. Det är ibland lättare än att försöka förändra barnet. Ex: Om ditt barn leker med saker i köksskåpen, sätt en barnsäkerhetsspärr på skåpen.
  5. HITTA ACCEPTABLA ALTERNATIV. Styr om ditt barns beteende. Ex: Om du inte vill att ditt barn ska bygga en koja i vardagsrummet, säg inte bara nej. Berätta var hon kan bygga en.
  6. VISA HUR DU VILL ATT DITT BARN SKA GÖRA. Ex: Om ditt barn drar en katt i svansen, visa henne hur man klappar en katt snällt. Förlita dig inte enbart på ord.
  7. ERBJUD ETT VAL ISTÄLLET FÖR ATT GE KOMMANDON. Att bestämma själv stärker barnet; kommandon inbjuder till maktkamp. Ex: ”Skulle du vilja borsta tänderna före eller efter att du satt på dig pyjamasen?”
  8. GÖR SMÅ EFTERGIFTER. Ex: ”Du slipper borsta tänderna ikväll eftersom du är så trött.”
  9. GE BARNET TID ATT FÖRBEREDA SIG. Ex: Om ni ska ha gäster på middag, berätta för ditt barn hur du förväntar dig att han uppför sig. Var specifik. Rollspel kan hjälpa barnen att förbereda sig för potentiellt svåra situationer.
  10. LÅT NATURLIGA KONSEKVENSER ÄGA RUM (när det är lämpligt). Ryck inte ut och fixa för mycket. Ex: Ett barn som inte hänger upp sin baddräkt och handduk kommer att ha blöta grejer dagen efter. (Men hitta inte på konstgjorda konsekvenser.)
  11. BERÄTTA OM DINA EGNA KÄNSLOR. Låt barnen få veta hur deras beteende påverkar dig. Ex: ”Jag blir så trött på att städa upp smulor i vardagsrummet.”
  12. AGERA NÄR DET ÄR NÖDVÄNDIGT. Ex: Om ditt barn brukar springa över gatorna när ni är ute tillsammans så håll honom ordentligt i handen (samtidigt som du förklarar att det är farligt).
  13. HÅLL OM DITT BARN. Barn som agerar aggressivt eller vildsint kan må bra av att bli omfamnade på ett kärleksfullt och stödjande sätt, vilket gör det möjligt för dem att kanalisera sina uppdämda känslor i helande tårar.
  14. TA BORT DITT BARN FRÅN SITUATIONEN OCH STANNA HOS HENNE. Använd tiden för att lyssna, berätta hur ni känner, kramas, och lösa upp konflikten.
  15. GÖR DET TILLSAMMANS, GÖR DET TILL EN LEK. Många konfliktsituationer kan vändas till lek. Ex: ”Vi kan låtsas att vi är de sju dvärgarna när vi städar”, ”Vi kan turas om att borsta varandras tänder”.
  16. AVVÄPNA MED SKRATT. Ex: Om ditt barn är argt på dig, ta initiativ till ett lekfullt kuddkrig. Spela din roll genom att bli dramatiskt besegrad. Skratt hjälper till att lösa upp ilska och känslor av maktlöshet.
  17. TRÄFFA EN ÖVERENSKOMMELSE, FÖRHANDLA. Ex: Om du vill lämna lekplatsen och ditt barn har jätteroligt, kom överens om hur många gånger hon kan åka rutchkana innan ni går.
  18. ÖMSESIDIG KONFLIKTLÖSNING. Diskutera pågående konflikter med dina barn, berätta vad dina egna behov är, och be om deras hjälp med att hitta lösningar. Bestäm regler tillsammans. Håll familjeråd.
  19. JUSTERA DINA FÖRVÄNTNINGAR. Små barn har intensiva känslor och behov, och är av naturen högljudda, nyfikna, stökiga, egensinniga, otåliga, krävande, glömska, självcentrerade, och fulla av energi. Försök att acceptera dem som de är.
  20. TA EN FÖRÄLDRA-TIME OUT. Lämna rummet och gör vad som behövs för att återfå lugnet och ditt goda omdöme. Ex: ring en vän, gråt, meditera, eller ta en dusch.

Copyright © 1996 Aletha Solter. Alla rättigheter förbehållna. Artikeln eller delar av den får inte reproduceras eller återges i  någon form, elektroniskt eller mekaniskt utan skriftligt godkännande från Aletha Solter. Gäller även kopiering till andra webbsidor.

Aware parenting” (www.awareparenting.com) – medvetet föräldraskap – ger föräldrar verktyg att uppfostra sina barn utan belöningar eller bestraffningar, att möta barnens behov, och att hjälpa barn att läka från stress och trauma.

Jag har haft mailkontakt med Aletha Solter och får återge listan ovan.